Porțile auto sunt unul dintre elementele esențiale ale unei curți, având valoare funcțională, dar și valoarea estetică. Atunci când locuim la casă ne punem întrebările: ce tip de poartă auto alegem și cum știm care e cea mai potrivită?
Trebuie să fim atenți la tipul porții, materialul folosit la construcția și susținerea acesteia și nu în ultimul rând la culoare. Porțile auto pot fi de trei tipuri: porți batante, porți culisante pe șină sau culisante autoportante. Fiecare dintre aceste trei tipuri de porți prezinta avantaje si dezavantaje despre care vom vorbi mai jos.
Ce sunt porțile auto batante (pe balamale)? De ce să alegi porți auto batante?
Porțile batante reprezintă varianta clasică a porților de acces auto, acestea fiind folosite în trecut aproape exclusiv. Cu două foi mobile, de obicei egale, porțile batante pot avea diferite tipuri de balamale fixate fie într-un toc, fie direct în stâlpii marginali (din beton, din caramida, din otel etc). Dimensiunile celor două foi mobile susținute de balamale sunt cuprinse în general între 1,5m si 2,5m.
Avantajele porțiilor batante:
- Porțile batante pot fi automatizate, existând mai multe tipuri de automatizări, în funcție de nevoile clientului și de greutatea porților.
- Important de știut este că: deschiderea se realizează de obicei către interiorul curții.
Dezavantajele porțiilor batante:
- Lățimea porțiilor batante este limitată dimensional, pentru lățimi mai mari de 4m fiind nevoie de măsuri constructive speciale în vederea rigidizării panourilor de poartă;
- Chiar dacă în ultimii ani, în România, iernile par să nu mai aducă cantități mari de zăpadă, trebuie să aveți în vedere și acest lucru pentru ca, în cazul unor depuneri de zăpadă substanțiale, acționarea porților batante fără curățarea în prealabil a zonei necesare deschiderii, poate solicita suplimentar și chiar deteriora integritatea panourilor de poartă sau a balamalelor de susținere.
Porțile auto culisante (glisante) pe șină?
Porțile culisante pe șină oferă un plus din punct de vedere al rigidității, fiind lungi, dintr-o singură bucată, cu două role inferioare care permit o mișcare liniară de-a lungul șinei fixate de obicei în beton. Datorită mișcării liniare, asupra lor nu acționează solicitări mecanice care să ducă la torsionarea panourilor, acest tip constructiv de poartă reprezentând cea mai fiabilă soluție atat pentru porțile din aluminiu cât și pentru porțile executate din oțel sau lemn.
Pentru deschiderea porților culisante pe șină este nevoie să realizați o fundație orizontală atât în dreptul golului de acces auto cât și de-a lungul gardului pe o lungime egală cu cea a golului de acces, astfel, încât poarta să culiseze lateral până la eliberarea completă a accesului. În această fundație veți fixa șină din oțel protejat împotriva coroziunii având grijă să asigurați orizontalitatea acesteia.
Avantajele porților auto culisante (glisante):
- Cel mai mare avantaj al porților culisante este faptul că se pot folosi în spații înguste, unde nu există posibilitatea deschiderii unor porți batante largi, care să ocupe spațiul interior al curții în momentul deschiderii;
- Automatizarea porților culisante este simplă pentru ușurința și confortul utilizatorului;
- Poarta culisantă pe șină este cea mai buna soluție pentru porțile din aluminiu cu condiția existenței unui spațiu lateral suficient.
Dacă vorbim despre dezavantajele porțiilor auto culisante, am spune că:
- Un dezavantaj al porților auto culisante pe șină apare tot iarna, pe durata depunerilor de zăpadă, atunci când, pentru a asigura funcționarea corectă a culisării este necesar să curățați șina. O soluție destul de des aplicată pentru acest caz este introducerea în șina de rulare a unei rezistențe electrice pentru degivrare pe care sa o porniți atunci când aveți nevoie să topiți zăpada depusă.
Diferențele între porțiile batante și cele auto culisante sunt:
- Automatizarea porților batante este în general mai costisitoare față de automatizarea unei porți culisante.
- Înclinația terenului. Mai exact, dacă terenul urcă, de la poartă spre casă, atunci alegerea porților culisante devine obligatorie, porțile batante neputând fi o soluție în acest caz, deoarece nu s-ar putea deschide spre interior, din cauza terenului. Dacă în schimb, înclinarea terenului nu permite glisarea unei porți culisante sau nu există suficient spațiu în lateral pentru glisarea, atunci poarta batantă este o soluție potrivită.
Ce sunt porțile auto culisante autoportante?
Porțile culisante autoportante reprezintă o variație a porților culisante pe șină. În acest caz culisarea laterala se realizează tot cu ajutorul unor role și a unei șine dar, dispuse ”invers” decât în cazul porților culisante pe șină.
Cum funcționează porțile culisante autoportante?
Profilul special de șină va fi montat pe panoul de poartă și va glisa pe 2 corpuri cu role fixate în afara golului de acces în fundația de beton pe partea în care se deschide poarta. În loc ca poarta să gliseze pe o șină fixă cu ajutorul unor role fixate de panou ca în cazul porților culisante pe șină, în cazul porților autoportante culisează șina (care este fixată de panoul de poartă) pe 2 corpuri de role fixate în beton și în afara golului de acces pe partea în care se deschide poarta.
Trebuie avut în vedere ca porțile autoportante au o lățime cu 30% pana la 50% mai mari decât lățimea golului de acces. Pe aceasta porțiune în care poarta se suprapune cu gardul lateral se vor monta cele două corpuri de role fixate solid într-o fundație de beton. În funcție de greutatea porții și de lungimea ei, distanța dintre role va fi stabilita de executant.
În general, porțile autoportante au aceleași avantaje și dezavantaje la fel ca porțile culisante pe șină cu excepția aspectelor prezentate jos.
Spre exemplu un avantaj major este că:
- În limita unor goluri de acces de pana in 4,5m, porțile autoportante elimină dezavantajul creat de riscul acoperirii cu zăpadă a șinei de rulare fără să introducă riscuri sau dezavantaje suplimentare.
Dar un dezavantaj este și că:
- Golurile de acces mai mari de 4,5m presupun, în cazul porților din oțel, greutăți mari, iar în cazul porților din aluminiu, lungimea totala a porții depășește lungimea de 6m a profilelor din aluminiu, fiind necesare măsuri suplimentare de rigidizare a panourilor de poartă.
Materialul din care sunt executate porțile auto
Materialul folosit la construcția porților auto este un factor foarte important de luat în calcul, după alegerea tipului de poartă (culisant sau batant).
De ce factori trebuie să ținem cont când alegem materialul?
- greutatea finală a porților;
- de dimensiunile acestora;
- de costurile întreținerii;
- de aspectul dorit.
Puteți alege dintre oțel, lemn, WPC, PVC sau aluminiu.
Soluția optimă pentru materialul de construcție al porților auto, ca și al gardurilor, o reprezintă aluminiul, un metal ușor și rezistent, care nu ruginește, cu durata de viață foarte mare și care poate fi vopsit într-o varietate de nuanțe. Porțile auto din aluminiu au greutate redusă, rezistență sporită și sunt ușor de manipulat.
Culoarea porților auto
Culoarea porților auto este elementul vizual cel mai important, care trebuie să se integreze cu restul elementelor curții, sau de ce nu, sa iasă în evidență, pentru a pune în lumina frumusețea porților.
Culoarea porților și a gardului poate fi asortată cu cea a acoperișului, a tâmplăriei sau chiar a tencuielii decorative. Puteți alege oricare dintre nuanțele din catalogul RAL sau chiar una dintre nuanțele de lemn cu care poate fi decorat aluminiul.
Pentru porțile și gardurile din aluminiu, vopsirea se realizează în câmp electrostatic cu pulberi asigurând o calitate înaltă a acoperirii și o durată de viață foarte mare.
Atunci când faceți alegerea culorii, asigurați-vă că producătorul vă poate oferi culoarea pe care v-o doriți. De asemenea, porțile de acces auto ajung la lățimi chiar și de 6m, iar de aceea este necesar să discutați cu producătorul despre vopsirea în câmp electrostatic la dimensiuni atât de mari.
Consultanța - elementul esențial
Fiecare dintre aceste elemente trebuie luat foarte bine în calcul în alegerea unei soluții optime pentru accesul auto, iar consultanța oferită este un factor aproape indispensabil în procesul de selecție al porților.