Articole garduri aluminiu

Batante, culisante pe sina sau culisante autoportante? Portile de acces auto cu avantajele si dezavantajele lor

Portile auto sunt unul dintre elementele esentiale ale unei curti, avand valoare functionala, dar si valoare estetica. Din acest motiv, tipul portii, materialul folosit la constructia si sustinerea acesteia si nu il ultimul rand culoarea sunt foarte importante.

Portile auto pot fi de trei tipuri: porti batante, porti culisante pe sina sau culisante autoportante.

Fiecare dintre aceste trei tipuri de porti prezinta avantaje si dezavantaje.

Portile auto batante (pe balamale)

Portile batante reprezinta varianta clasica a portilor de acces auto, acestea fiind folosite in trecut aproape exclusiv. Cu doua foi mobile, de obicei egale, portile batante pot avea diferite tipuri de balamale fixate fie intr-un toc, fie direct in stalpii marginali (din beton, din caramida, din otel etc).

Dimensiunile celor doua foi mobile sutinute de balamale sunt cuprinse in general intre 1,5m si 2,5m. In functie de dimensiunile acestora si de materialul din care este realizata poarta, se alege tipul de balamale. Latimea portilor batante este limitata dimensional, pentru latimi mai mari de 4m fiind nevoie de masuri constructive speciale in vederea rigidizarii panourilor de poarta.

Deschiderea se realizeaza de obicei catre interiorul curtii si ca urmare, trebuie sa luati in calcul un spatiu minim necesar.

Portile batante pot fi automatizate, existand mai multe tipuri de automatizari, in functie de nevoile clientului si de greutatea portilor. Totusi, automatizarea portilor batante este in general mai costisitoare fata de automatizarea unei porti culisante.

Un alt factor de luat in considerare in alegerea tipului de poarta este inclinatia terenului. Mai exact, daca terenul urca, de la poarta spre casa, atunci alegerea portilor culisante devine obligatorie, portile batante neputand fi o solutie in acest caz, deoarece nu s-ar putea deschide spre interior, din cauza terenului. Daca in schimb, inclinarea terenului nu permite glisarea unei porti culisante sau nu exista suficient spatiu in lateral pentru glisarea, atunci poarta batanta este o solutie potrivita.

Chiar daca in ultimii ani, in Romania, iernile par sa nu mai aduca cantitati mari de zapada, trebuie sa aveti in vedere si acest lucru pentru ca, in cazul unor depuneri de zapada substantiale, actionarea portilor batante fara curatarea in prealabil a zonei necesare deschiderii, poate solicita suplimentar si chiar deteriora integritatea panourilor de poarta sau a balamalelor de sustinere.


Portile auto culisante (glisante) pe sina

Cel mai mare avantaj al portilor culisante este faptul ca se pot folosi in spatii inguste, unde nu exista posibilitatea deschiderii unor porti batante largi, care sa ocupe spatiul interior al curtii in momentul deschiderii. Astfel, spatiul liber oferit de poarta culisanta poate fi ocupat fie de un alt autoturism, fie de o terasa.

Portile culisante pe sina ofera un plus din punct de vedere al rigiditatii, fiind lungi, dintr-o singura bucata, cu doua role inferioare care permit o miscare liniara de-a lungul sinei fixate de obicei in beton. Datorita miscarii liniare, asupra lor nu actioneaza solicitari mecanice care sa duca la torsionarea panourilor, aceste tip constructiv de poarta reprezentand cea mai fiabila solutie atat pentru portile din aluminiu cat si pentru portile executate din otel sau lemn.

Acestea se pot automatiza simplu, pentru o usurinta si un confort sporit al utilizatorului.

Pentru deschiderea portilor culisante pe sina este nevoie sa realizati o fundatie orizontala atat in dreptul golului de acces auto cat si de-a lungul gardului pe o lungime egala cu cea a golului de acces astfel incat poarta sa culiseze lateral pana la eliberarea completa a accesului. In aceasta fundatie veti fixa sina din otel protejat impotriva coroziunii avand grija sa asigurati orizontalitatea acesteia.

Un dezavantaj al portilor auto culisante pe sina apare tot iarna, pe durata depunerilor de zapada, atunci cand, pentru a asigura functionarea corecta a culisarii este necesar sa curatati sina. O solutie destul de des aplicata pentru acest caz este introducerea in sina de rulare a unei rezistente electrice pentru degivrare pe care sa o porniti atunci cand aveti nevoie sa topiti zapada depusa.

Poarta culisanta pe sina este cea mai buna solutie pentru portile din aluminiu cu conditia existentei unui spatiu lateral suficient.


Portile auto culisante autoportante

Portile culisante autoportante reprezinta o variatie a portilor culisante pe sina. In acest caz culisarea laterala se realizeaza tot cu ajutorul unor role si a unei sine dar, dispuse ”invers” decat in cazul portiilor culisante pe sina. Mai exact, profilul special de sina va fi montat pe panoul de poarta si va glisa pe 2 corpuri cu role fixate in afara golului de acces in fundatia de beton pe partea in care se deschide poarta. In loc ca poarta sa gliseze pe o sina fixa cu ajutorul unor role fixate de panou ca in cazul portilor culisante pe sina, in cazul portilor autoportante culiseaza sina (care este fixata de panoul de poarta) pe 2 corpuri de role fixate in beton in afara golului de acces pe partea in care se deschide poarta.

In general, portile autoportante au aceleasi avantaje si dezavantaje ca si portile culisante pe sina cu exceptia aspectelor prezentate mai jos.

Trebuie avut in vedere ca portile autoportante au o latime cu 30% pana la 50% mai mari decat latimea golului de acces. Pe aceasta portiune in care poarta se suprapune cu gardul lateral se vor monta cele doua corpuri de role fixate solid intr-o fundatie de beton. In functie de greutatea portii si de lungimea ei, distanta dintre role va fi stabilita de executant.

In limita unor goluri de acces de pana in 4,5m, portile autoportante elimina dezavantajul creat de riscul acoperirii cu zapada a sinei de rulare fara sa introduca riscuri sau dezavantaje suplimentare. Golurile de acces mai mari de 4,5m presupun, in cazul portilor din otel, greutati mari iar in cazul  portilor din aluminiu, lungimea totala a portii depaseste lungimea de 6m a profilelor din aluminiu, fiind necesare masuri suplimentare de rigidizare a panourilor de poarta.


Materialul din care sunt executate portile auto

Materialul folosit la constructia portilor auto este un factor foarte important de luat in calcul, dupa alegerea tipului de poarta (culisant sau batant).

Trebuie tinut cont de greutatea finala a portilor, de dimensiunile acestora, de costurile de intretinere si, in final, de aspectul dorit. Puteti alege dintre otel, lemn, WPC, PVC sau aluminiu.

Solutia optima pentru materialul de constructie al portilor auto, ca si al gardurilor, o reprezinta aluminiul, un metal usor si rezistent, care nu rugineste, cu durata de viata foarte mare si care poate fi vopsit intr-o varietate de nuante.

Portile auto din aluminiu au greutate redusa, rezistenta sporita si sunt usor de manipulat.

Culoarea portilor auto

Culoarea portilor auto este elementul vizual cel mai important, care trebuie sa se integreze cu restul elementelor curtii, sau de ce nu, sa iasa in evidenta, pentru a pune in lumina frumusetea portilor.

Culoarea portilor si a gardului poate fi asortata cu culoarea acoperisului, a tamplariei sau a tencuielii decorative. Puteti alege oricare dintre nuantele din catalogul RAL sau chiar una dintre nuantele de lemn cu care poate fi decorat aluminiul.

Pentru portile si gardurile din aluminiu, vopsirea se realizeaza in camp electrostatic cu pulberi asigurand o calitate inalta a acoperirii si o durata de viata foarte mare.

Atunci cand faceti alegerea culorii, asigurati-va ca producatorul va poate oferi culoarea pe care v-o doriti. De asemenea, portile de acces auto ajung la latimi chiar si de 6m si, ca urmare, atungi cand faceti alegerea producatorului, asigurati-va ca va poate realiza vopsirea in camp electrostatic la dimensiuni atat de mari.

Fiecare dintre aceste elemente trebuie luat foarte bine in calcul in alegerea unei solutii optime pentru accesul auto, iar consultanta oferita este un factor aproape indispensabil in procesul de selectie al portilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *